torsdag 29 augusti 2013

Alunrotsrabatt!

Jag äger för tillfället bara en alunrot. Jag gillar bladen, blommorna, färgerna och att de är fina nästan året om. Fick inspiration från senaste Allt om Trädgård då en kvinna anlagt just en alunrotsrabatt. Läckert!
Jag har en plan för vart jag ska anlägga denna rabatt. Nämligen här:

Alunrotsrabatt före utgrävning
Jag drog fram lite berg i dagen från en gräs/mossmatta och fick fram rätt djupa skrevor. Leran fanns redan där så jag har bara blandat upp det med lite jord från en annan rabatt. Ska odla honungsfacelia på platsen när jag får mina fröer. Varför? Se mer HÄR. Mer mull behövs såklart också.


Efter utgrävning
Planen är en färgglad rabatt med röd, orange, purpurfärgad och grön alunrot. Om jag får plats vill jag plantera en dvärgbarrväxt av någon slag. Helst i en gul ton.

Berget behöver ju lite färg inte sant!?

To be continued..

2 kommentarer:

  1. Det blir jättesnyggt med berget, mossan och olika bladväxter. Tiarella är snarlik alunrot, men tåligare, det går fint att blanda. Skydda bara mot rådjur. Lycka till! Hoppas på snygga bilder till försommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att jag får svar av dig som var min inspiratör:)
      Ja jag hoppas på att det blir läckert! Har en hel del tom yta att fylla ut med mer alunrot och tiarella:)
      Nej vad är det du säger!? Jag trodde rådjuren struntade i alunrötterna. Men det såklart- de börjar väl med det godaste och det har gått åt en del utav den varan åt de små fästingbärarna. Hoppas de inte hinner till alunroten innan sommaren. Då håller dom sig rätt inaktiva hos mig :)
      Tack för din kommentar :)

      Radera

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!