onsdag 21 augusti 2013

Rör inte mitt päronträd!

När jag gick tillsynsrunda i morse hittade jag dessa krabater på päronträdet. Det är planterat i år och därför blir jag skräckslagen när jag ser så många olika små krabater på bladen. De svarta snigelliknande larverna har jag konstaterat är fruktbladsstekel. De luktar nybakat då man krossar dom-weird!
Såg en röd bladlus/loppa? springa omkring men den fastnade bara som en röd prick på bild med min dåliga kamera.
Den gula larven vet jag inte vad det var med den fick avsluta detta jordeliv den med i brist på kunskap. Känner ni till äggen på bilden eller den gula larven får ni gärna tipsa om vad det är.


Pilsteklarna, som för övrigt är supervackra, hoppade över från pilen när dom var klara med den och dödade en utan blåbärsbuskarna. Jag flyttade den men det var redan försent.
Min oro för päronträdet är därför nu rätt stor...
Vill inte ha fler dödliga ohyra-attacker i min trädgård! Man tycker det ska räcka med rådjur, sniglar, skator och bladlössen på rosorna som man ständigt motarbetar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!