måndag 26 augusti 2013

Träd-gården II (III)

Vad ska bort/har tagits bort?
  • Pilarna lider alla av pilskorv och äts upp bit för bit av pilbladssteklarna. Prövade att hamla en utav pilarna i hopp om att det skulle bli bättre då. Lite mer grönska blev det kanske men den var inte långvarig. De svarta bladen föll till marken och jag kände mig besegrad av sjukdomen. Två är redan borttagna och de två sista ska ner. Verkar inte vara en sjukdom att leka med.
  • Körsbärsträdet hade innan vi flyttat in blivit så kraftigt beskuret att det nu håller på att ge upp, gummiflöde rinner ut här och var. Det var en utav de tre stora grenarna som kapats. Många grenar lider av grendöd och de ca 3 körsbären som producerats tar skatorna. Fattigt bladverk och även om exemplaret till sin storlek och ålder är helt fantastisk (ca 40 år) så blir man bara ledsen när man ser den. Den ligger på sin dödsbädd och skjuter rotskott som ett sista försök. 

    Gummiflöde körsbär. Hade genomskinlig nyans i våras som nu övergått till mer kådalikt.
    Så vackert men ändå så plågsamt.
Plågsamt hård gammal beskärning av det beskärningskänsliga körsbäret
Bild underifrån
Gammal skada
  • Enarna hade fått den där svampsjukdomen 70-talsenarna får, kanske unga också? I april/maj spottade jag gelésvampen in action och det var en spektakulär syn. Arg att jag inte tog bilder, men det var som orangea spikes på hela grenar. Eftersom svampen värdväxlar med våra rönnar så vart det till att kapa alla enar på tomten. Vissa var jättestora och säkert riktiga praktexemplar för ett par år sedan. Jag gillar enar och skulle verkligen vilja ha det i min trädgård. Tror ni det funkar att plantera nya friska enar som är av en annan sort än just 70-tals enarna?
  • Gran och tall. Bak i skogen hade vi så mycket träd i form av ek, gran och tall så solens strålar aldrig fick en chans att nå marken någonstans. Då detta område är en rätt stor del av vår tomt beslöt vi oss för att "gallra" för att få både lite mer sol och lite mer luft. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!