tisdag 10 september 2013

Gräv, gräv, gräv - bara gräv, gräv, gräv

Jaha.. vad är nu detta undrar ni kanske...
Ahhh... att jag ständigt prackar på er mina förtjusande bildkunskaper ;)

Jo.
Jag har äntligen tagit tag i min önskan om en Katsura. Frågade min trädgårdens mästare samt gode vän om han hade några Katsuror kvar på jobbet och se de hade en lite trött men ståtlig flerstammig 180 cm högt träd kvar. Han kunde ställa undan den åt mig så då var det bara till att börja gräva. Äntligen!!!




Av bara farten fick inramningen av "relaxen" (hängmatterummet) bli av också. Började till och med i den änden. En jättebambu och ett elefantgräs ska planteras bredvid den lilla bambun "Rufa" som just nu ser lite ensam ut. Kanke är det för blåsigt där men målet är att få en mer skyddad trädgård på sikt så jag hoppas de godtar platsvalen. Vill få plats med en rönnsumak någonstans i denna hörna också.


Planterade även om rådhusvinet så att den ska få täcka in stammen på pilen. Stackars rådhusvin. Tredje flytten i år... :/



Funderar även på om man kan bygga någon form av smal pergola över hängmattan. Taken, dvs pilen och körsbärsträdet kommer ju försvinna så det måste ju ersättas. Pergolan kanske kan ha ett armeringsnät högst upp dit rådhusvinet kan få klättra vidare om ett par år. Under armeringsnätet kan man sätta en bambumatta med krokar så att man får det där sirliga ljuset. Typ en sån här persiennliknande sak från jysk. Därav min bild överst i inlägget. Men vi får se hur det blir med den saken. Jag kanske nöjer mig med ett tak av rönnsumak. :)

Passade också på att gräva ner mitt randgräs som stått i kruka denna sommar. Jag vill inte att den sprider sig hej vilt så jag gjorde ett rotskydd av en gammal hink som jag klippte botten ur. Lade även två stycken i botten för att undvika spridning. Men rätt fint vart det tillslut. Med solen lysande på de vackra bladen kan man inte bli annat än lycklig.






Att gräva är underbart och det är ENDAST tack vare spaden jag gått ner 3 kg denna sommar. Friskvård om nåt!

Jag vill lägga rabarber på dessa.. Mmm..
Ha en fortsatt trevlig tisdagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!