torsdag 12 september 2013

Inflytt och en romantisk drömrabatt!

Har fått tillskott i trädgårdsfamiljen! 

Äntligen har jag det som jag trånat efter en bra tid:
Rosenflockel
Jättebambu
Elefantgräs

Ett par andra växter som fick flytta in var:
En blå trädgårdshortensia (wow vilken underbar färg)
Funkia 'Praying hands'
En intensivt rödrosa alunrot
Hjorttunga
Gulbladigt hakonegräs
Violruta

Har tagit inspiration från blomsterlandets hemsida där de har ett gäng rabattförslag. 
Den blå hortensian är satt i sur jord i rönnrabatten - blivande 'romantiska drömrabatten'.
Där fick även violrutan och rosenflockeln flytta in. Funderar på att flytta in den kornblå strandirisen också (osäker på om det är en strandiris eller ej).

Hade rosa rosor, daggkåpa, rosa/lila klematis samt ett rosa prakttry i utkanten där sedan innan.
Men det var ändå mest tack vare den flikbladiga blodflädern jag har i rönnrabatten som jag bestämde mig för att använda detta förslag vad det gäller färgkombinationerna.

Rabattförslag från blomsterlandet.se
Är ju en väldigt avlång rabatt så jag kommer nog få pröva mig fram en hel del. Vill inte ha FÖR mycket rosa men heller inte för mycket olika växter så det blir rörigt.

Den underbart vackra blodflädern som växt som bara den sedan den flyttade hem till oss i juni.
<3
Växter jag har på frö som ska planteras in om jag lyckas är:
Aubrieta 'Cascade blue' där det är tunt med jord mot bergsknallen längst bord i bild nedan.
Röd (rosa) solhatt
Hjärtbergenia i slutet av rabatten där man kan ta stentrappan upp och bak i trädgården 

En bild tagen på rönnrabatten för ett par veckor sedan.
Har planterat om en hel del nu.
Till sist...
Jag kunde inte låta bli blodgräset trots att jag bor i zon 2-3 och har dåligt med övervintringsplatser. Har någon utav er någon erfarenhet av övervintring av blodgräs? Bubbelplast i massor på ett ställe där det kan bli några minusgrader. Kan det funka? Orolig.

Har börjat fundera över det här med vattning. Börjar det bli vanskligt att vattna rejält nu? Är ju fortfarande snustorrt men rätt vad det är kanske det smäller till med regnperiod.


Har hyfsat mycket i skolan nu så jag kommer hem rätt sent om kvällarna eller sitter med näsan i matteböcker här hemma. Blir mindre aktiv med egna inlägg men på bussen in till stan hinner jag iaf läsa alla era bloggar :)
Efter 40.000 försök har jag nu gett upp vad det gäller att kommentera inlägg från mobilen. Det låser sig och jäklas. 


Ha det bra alla trevliga trädgårdsälskare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!