fredag 11 oktober 2013

Mosshörna

Har mycket MYCKET plugg nu så bloggen får inte så mycket omvårdnad. Omvårdnad får däremot trädgården. Krattar och täcker och gräver där det behövs. Eklöven är dessvärre överrepresenterade på nedanstående bilder...

Har hunnit med att hotta upp gamla samt fyra nya rabatter varav en är denna mossiga rabatt med rododendron vi fått från killens föräldrar. Hoppas de tar sig! Ska garanterat utöka mossrabatten och övergå till en lund. Mer ormbunkar önskas 2014!

Mosshörna
och fortsättningen av mosshörnan bredvid båten ser ut såhär än så länge:



En annan ny rabatt är en gul rabatt (guldgruvan, haha inte mycket guld att hämta för tillfället) jag anlagt nästan vid tomtgränsen uppe på berget. Blickfång från den hemliga gången/djungeln. Djup men gräs(l)ig jord fick rensas och förbättras.

Guldgruvan - gul rabatt med blandannat gulbrokig klätterbenved, gula liljor och  en storbladig hög gul perenn från pappas torp vid namn strålöga, telekia speciosa. Rätt invasiv om den trivs.
Vill få in en berberis admiration (röd med gula kanter) samt ett hybridgullregn i bakkant här också.

Den tredje rabatten ska rama in "relaxen" med hängmattan lite bättre. Denna är dock långt ifrån klar så jag avvaktar med bild.


Ett stilleben jag fått till i en befintlig rabatt är blickfånget direkt när man kommer in på tomten från uppfarten. Jag tror det kommer bli fint sen när det vuxit till sig. Höjden i pelarform av brakveden. Det strikta runda av den japanska järneken och det vilda, skruvade växtsättet från trädgårdsenen. Förhoppningsvis blir detta vackert året om.

Stilleben och blickfång
Japansk järnek som ska bli klot om jag lyckas med det, en brakved "Fine Line" med härliga gula höstfärger samt en crazy trädgårdsen.

Den fjärde nya rabatten kommer jag fylla upp nästa år. Den här var tvungen att grävas ur och täckas pga liljekonvalj- och trädrötter. (liljekonvaljer har jag på andra ställen också så ingen fara på taket där.)
Rabatten ligger mellan de nya rabatterna, den gula rabatten t.v och mosshörnan t.h. Ser ni vad mycket sten jag fann! Underbart!
Här vill jag ha en bra övergång mellan gult och mossigt. Funkior funkar ju alltid ;) Har kul planerande framför mig i vinter!



Har även hunnit erövra en bit slytäckt berg genom avskalning (mitt emot mosshörnan). Är som allra lättast "att skala" nu när marken är fuktig. Här fanns till min förtjusning både etager och lite svackor. Planera planera :)

Slyavskalat berg - ber om ursäkt för röran. Jag bygger om. Ser ni mattan som rullats bort vid bergets kant?

Hoppas ni alla mår bra där ute i höstsverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!