fredag 22 november 2013

Sista rabatten för i år - en typ mästarrabatt

Med en del inspiration från Torsten Wallins Mästarrabatt Solbacken från 2009 har jag fixat en ny rabatt. Den ligger  precis vid entrén med en just nu rätt trött tujahäck som bakgrund.

Lila "hemmauppstammad" syren med en stålblå kryp-en bredvid stenröset 
Bredvid rabatten ska vi försöka anlägga en gång från infarten till huset. Vi går på gräsmattan nu och det är ingen höjdare för varken skor eller gräsmatta. Man hinner mycket, men inte allt på dryga 16 månader. Japp 16 månader har vi nu bott här :)

Torsten Wallins rabatt fångade mitt intresse för att den var vacker året om och för att det var lugnande färgkombinationer. Spana in den.
Solbacken lånade bilder från mästarrabattens hemsida, klicka på länkarna för att komma dit:

Egentligen har jag inte planterat någon växt som Mästarrabatten har men väldigt liknande växtval har jag gjort. 

Vad döljer sig bakom hörnet när jag kommer in från parkeringen?
Min otydliga ritning:



Växter:

1. Hemlock
2. Egenuppstammad lila syren
3. Idegran hilli
4. Kryp-en
5. Rosa skuggnepeta
6. Älväxing
7. Lavendel
8. Ljuslila iris 3 sorter planterade separerade i de tre olika sjoken
9. Gräs
10. Japansk järnek
11. Kärleksört
12. Malört

Planen är att utöka till detta sen när jag kan börja dela på lite växter och så.


Dvs göra en grusgång med timjan och skiffersten. Bygga ut en till del på andra sidan om denna samt införskaffa lite mer växter som Wallin använt. Just nu är denna rabatt så gott som fylld till bredden förutom marktäckare. Lammöron, timjan, kattfot - oh yes! Här skall även tryckas ner mängder med lökar också men det får komma då ekonomin tillåter. Behöver också skuggtåliga växter som passar in i andra rabatten högst upp vid björken. En alpvide på stam vore en tjusig välkomsthälsning.

Lite söta växter tror jag bestämt!
Japp - men dessvärre med en ful bakgrund. 

Hela rabatten 


Tror och hoppas att detta blir min favorit 2014. 
Tack till Torsten Wallin för din inspirerande rabatt och din i övrigt mycket vackra trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!