tisdag 20 augusti 2013

En tanke jag inte kan släppa

Jag vill anlägga en liten skogstjärn på baksidan (skogen) med mossbeklädda torvblock som kant. Bak i skogen vill jag inte ha en vanlig damm proppad med en massa växter.
Tack vare en sökning på Google och En trädgårdsälskares betraktelser fick jag hjälp med vilken växt jag ska ha i tjärnen. Bara en liten vit näckros. Så enkelt, men åh så vackert!
Kring tjärnen vill jag ha en vilstol i trä och plantera fler ormbunkar. I bakgrunden ska en vit rhododendron, Cunninghams white, få ståta.

Till höger om den gamla ekan ska tjärnen få ligga. Stilla och elegant.

Det ligger en ca 1.5m stor mossig stenbumling i bakkant om ekan. Jag tror att det kommer bli en fin inramning. Vi behöver ta ner ett par granar först samt elda rishögen som ligger i vägen för tjärnen. Vi har jättemycket träd på tomten så vi skövlar inte på något vis- bara gallrar ur.

I framtiden skulle jag vilja prova att anlägga en liten myr och odla hjortron på. Med dammduk i botten, torv- & vattenfylld och torvblock kring. Men det är ett senare projekt.

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!